ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

 Διάρκεια περιόδου "εφαρμογής στην τάξη"
Ερώτημα
Ποια είναι η διάρκεια της περιόδου «εφαρμογής στην τάξη» για ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης β' επιπέδου;

Απάντηση
Στην πλήρη ανάπτυξη ενός επιμορφωτικού προγράμματος, το οποίο θα εκτείνεται σε διάστημα που θα προσεγγίζει μια σχολική χρονιά, η περίοδος εφαρμογής στην τάξη θα είναι διάρκειας 16 εβδομάδων.
Ειδικότερα, για την πρώτη επιμορφωτική περίοδο (Φεβρουάριος – Ιούνιος 2010), λόγω ειδικών συνθηκών στο χρονοδιάγραμμα της επιμόρφωσης, η περίοδος «εφαρμογής στην τάξη» είχε διάρκεια έξι (6) εβδομάδων, τη δεύτερη επιμορφωτική περίοδο (Δεκέμβριος 2010 - Ιούνιος 2011) είχε διάρκεια δέκα (10) εβδομάδων ενώ για την επικείμενη τρίτη επιμορφωτική περιόδο (Σεπτέμβριος 2011 - Μάρτιος 2012) θα έχει διάρκεια δεκαέξι (16) εβδομάδων


Διεξαγωγή, Στόχος και "παρεμβάσεις" στην τάξη

 Ερώτημα
Πώς διεξάγεται και πού στοχεύει η «εφαρμογή στην τάξη»/ πρακτική άσκηση των επιμορφούμενων; Τι είναι οι «παρεμβάσεις» στην τάξη με χρήση ΤΠΕ, στο πλαίσιο της «εφαρμογής στην τάξη»; Πόσες «παρεμβάσεις» προβλέπονται για καθένα επιμορφούμενο στο πλαίσιο του προγράμματος επιμόρφωσης;
Απάντηση
Στόχος του έργου είναι οι δράσεις εφαρμογής στην τάξη/ «παρεμβάσεις» να διεξάγονται με αυξανόμενο ρυθμό ώστε οι εκπαιδευτικοί να γίνονται όλο και πιο έμπειροι στην εκπόνηση, διαμόρφωση και αξιοποίηση εκπαιδευτικών σεναρίων με χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού και άλλων εργαλείων (πχ. εργαλεία γενικής χρήσης και σύγχρονα εργαλεία web 2.0, όπως blogs, wikis και υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης). Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα καταστεί δυνατή η συνέχιση των δράσεων αυτών και μετά το πέρας της επιμόρφωσης (απώτερος στόχος του έργου) με την αξιοποίηση ευρύτερων συνεργασιών στις κοινότητες μάθησης και πρακτικής που θα έχουν δημιουργήσει, μέσα από τους υποστηρικτικούς μηχανισμούς του έργου.
Οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί με την υποστήριξη και την καθοδήγηση του επιμορφωτή τους καλούνται να αξιοποιήσουν, μετά από κατάλληλη προετοιμασία και χρήση των υποστηρικτικών δομών του έργου, τις κατά περίπτωση υποδομές που διατίθενται στις σχολικές τους μονάδες (πχ. σχολικά εργαστήρια, netbooks, data projectors), προκειμένου να υλοποιήσουν ολοκληρωμένα σενάρια ή μεμονωμένες δραστηριότητες με τους μαθητές τους, με χρήση ΤΠΕ (δράσεις εφαρμογής στην τάξη/ «παρεμβάσεις»).
Σύμφωνα με τους ειδικότερους στόχους του εγκεκριμένου ΤΔΕ, οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει για κάθε μια από τις εβδομάδες της περιόδου «εφαρμογής στην τάξη» του προγράμματος να προετοιμάζουν και να υλοποιούν, εν γένει, μια «παρέμβαση» με χρήση/ αξιοποίηση ΤΠΕ με τους μαθητές τους. Η «παρέμβαση» μπορεί να είναι από μια μικρής έκτασης δράση, όπως είναι μια μικρή παρουσίαση στους μαθητές με χρήση data projector, έως μια ολόκληρη διδασκαλία, στη βάση ενός πλήρους σεναρίου/ εκπαιδευτικής δραστηριότητας με χρήση ΤΠΕ, της οποίας είναι πιθανόν να έχει προηγηθεί «παρέμβαση» προετοιμασίας και εξοικείωσης των μαθητών με τα εργαλεία ή εκπαιδευτικά λογισμικά που θα χρησιμοποιήσουν. Για λόγους διευκόλυνσης των εκπαιδευτικών στην ένταξη των «παρεμβάσεων» στην εκπαιδευτική διαδικασία (πχ. για την αντιμετώπιση ζητημάτων: εναρμόνισης με το πρόγραμμα σπουδών, διαθεσιμότητας σχολικού εργαστηρίου, κ.α.), αυτές είναι δυνατόν να μην κατανέμονται ισομερώς στις εβδομάδες της περιόδου «εφαρμογής στην τάξη».
Σημειώνεται ότι για την πρώτη επιμορφωτική περίοδο του έργου (Φεβρουάριος – Ιούνιος 2010), λόγω ειδικών συνθηκών στο χρονοδιάγραμμα της επιμόρφωσης, η περίοδος εφαρμογής στην τάξη είχε διάρκεια 6 εβδομάδων, τη δεύτερη επιμορφωτική περίοδο (Δεκέμβριος 2010 - Ιούνιος 2011) η διάρκεια εφαρμογής στην τάξη ήταν 10 εβδομάδων ενώ για την επικείμενη τρίτη επιμορφωτική περίοδο (Σεπτέμβριος 2011 - Μάρτιος 2012) η διάρκεια θα είναι 16 εβδομάδων (με αντίστοιχο αριθμό «παρεμβάσεων» σε κάθε περίοδο).  Τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης της "εφαρμογής στην τάξη" για κάθε περίοδο επιμόρφωσης είναι διαθέσιμα στα αντίστοιχα ενημερωτικά σημειώματα που είναι διαθέσιμα εδώ:
•    1ης περιόδου (Φεβρουάριος – Ιούνιος 2010),
•    2ης περιόδου (Δεκέμβριος 2010 - Ιούνιος 2011),
•    3ης περιόδου (Σεπτέμβριος 2011 - Μάρτιος 2012).
Ενθαρρύνονται οι επιμορφωτές να παρακολουθούν και να συμμετέχουν στον ειδικό χώρο συζητήσεων που έχει δημιουργηθεί στον ενημερωτικό κόμβο του έργου:
http://b-epipedo2.cti.gr → Επιλογή ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ (οριζόντια μπάρα επιλογών) → ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ.
Στον χώρο αυτό έχουν ήδη κατατεθεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες απόψεις και παραδείγματα για το περιεχόμενο των υποστηρικτικών συναντήσεων και των «παρεμβάσεων" εφαρμογής στην τάξη.

Από ερώτηση στο helpdesk για τον αριθμό των παρεμβάσεων
"...Οι προβλεπόμενες 16 παρεμβάσεις εφαρμογής ΤΠΕ στην τάξη που υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί μπορούν να θεωρηθούν διαφορετικές, μόνο και μόνο από το γεγονός ότι αυτούσιες εφαρμόσθηκαν σε διαφορετικά τμήματα της ίδιας τάξης;
Ο αριθμός 16 είναι ό ελάχιστος αριθμός των παρεμβάσεων που πρέπει να εφαρμόσει ο κάθε εκπαιδευτικός για να θεωρηθεί η επιμόρφωση επαρκής; Τι γίνεται στην περίπτωση που ο εκπαιδευτικός (για διάφορους λόγους) υλοποιήσει τελικά 14 ή 15 παρεμβάσεις; Αποτυγχάνει;
Παρακαλώ για την άμεση απάντησή σας, καθώς το έργο μας στην παρούσα οικονομικο-πολιτική (και όχι μόνο) συγκυρία έχει καταστεί δυσκολότερο από ποτέ. Πολλές φορές γινόμαστε δέκτες της δικαιολογημένης δυσαρέσκειας των εκπαιδευτικών που πρόσφατα έχουν υποστεί μεγάλες μειώσεις στους μισθούς τους και που πρέπει να πολεμήσουν για να εξασφαλίσουν μερικές φωτοτυπίες των φύλλων εργασίας στο σχολείο τους.
Ευχαριστώ πολύ
...και έλαβα την παρακάτω απάντηση...

Κε ....
Όπως ορθά αναφέρετε, οι προβλεπόμενες 16 παρεμβάσεις εφαρμογής ΤΠΕ στην τάξη που υλοποιούν οι εκπαιδευτικοί μπορούν να θεωρηθούν διαφορετικές, μόνο και μόνο από το γεγονός ότι αυτούσιες εφαρμόσθηκαν σε διαφορετικά τμήματα της ίδιας τάξης.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος των Φορμών που κατατίθενται με το πέρας των προγραμμάτων. Είναι γεγονός οτι για την προηγούμενη β΄ περίοδο, για όσες φόρμες εντοπίστηκαν να διαθέτουν λιγότερες από τις αναμενόμενες παρεμβάσεις, έγινε επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και τους ζητήθηκε εάν επιθυμούσαν, να υλοποιήσουν κάποιες ακόμη, ώστε να έχουν τη δυνατότητα λήψης Βεβαίωσης Επαρκούς Συμμετοχής στην Επιμόρφωση Β΄Επιπέδου.
Κατανοώντας τα προβλήματα στα οποία αναφέρεστε, η πρόθεση μας είναι να διευκολύνουμε και όχι να δυσκολεύουμε το έργο επιμορφωτών και επιμορφούμενων.
Είμαστε στη διάθεσή σας για ό,τι προκύψει..."


  Ερώτησή προς το help desk και η απάντησή τους:

Ερώτηση (υπεβλήθη στις 20 Μαρτίου 2012):
Γεια σας, ..........και σχετικά με τη συμπλήρωση της Φόρμας 3 έχουμε (εγώ και οι επιμορφούμενοι) τα εξής ερωτήματα:
1. Πότε λήγει η προθεσμία υποβολής της.
2. Σε περίπτωση που λήγει μετά τις 31 Μαρτίου, θα μπορούν οι επιμορφούμενοι να υποβάλλουν υλικό από παρεμβάσεις που θα γίνουν μετά το τέλος της επιμόρφωσης;

Απάντηση (δόθηκε στις 21 Μαρτίου 2012):
Κα ....,
Οι επιμορφούμενοι μπορούν να αρχισουν από τώρα να συμπληρώνουν σταδιακά την Φορμα 3 με το υλικο που διαθέτουν. Για όσους δεν έχουν ενδεχομένως ακόμη ολοκληρώσει τις παρεμβάσεις τους, υπάρχει σχετικό περιθώριο, όμως με την επιστροφή τους από τις διακοπές του Πάσχα χρειάζεται να επιταχύνουν, καθώς σταδιακά τα σχολεία τείνουν προς τις εξετάσεις οπότε και περιορίζεται η δυνατότητα υλοποίησης κάποιας παρέμβασης. Σε κάθε περίπτωση η πρόθεση είναι να διευκολυνθούν οι επιμορφούμενοι ώστε να ολοκληρώσουν τις παρεμβάσεις που επιθυμούν στις συνθήκες που έχουν σχεδιάσει.